Een goed gesprek betekent kunnen luisteren en onze mening verwoorden zonder de andere aan te vallen. De ene mening is evenveel waard als de andere.
Een groot communicatieprobleem is vaak dat mensen niet luisteren om te begrijpen maar om te antwoorden.
Als we ons niet begrepen voelen, schieten we vaak in de verdediging of gaan in de aanval.
De meesten van ons hebben nooit echt geleerd om goed te communiceren.
In een nieuwe wereld is geweldloze communicatie een leervak van de eerste tot de laatste graad. Zo kunnen kinderen van jongs af aan leren luisteren, voelen wat een situatie met hen doet en dit leren verwoorden, zonder de andere aan te vallen. Het is een vaardigheid als een andere, maar een heel belangrijke. Tegelijkertijd maakt het ons bewuster van onze emoties, gevoelens en behoeften en helpt het om bewustere keuzes te maken.
Communicatie op sociale media is vaak vluchtig, een snelle ‘like’ en de andere voelt zich misschien ‘gezien’. Er is weinig verbinding en het feit dat we mekaar niet in de ogen kijken, maakt het gemakkelijker om agressief uit de hoek te komen.
Deze moderne communicatiemiddelen hebben hun nut, dat is tijdens deze corona-crisis gebleken. Maar ze laten de valkuilen van communicatie nog meer naar boven komen. Hoe goed lezen we, begrijpen we wat de andere wil delen? Hoe eerlijk durven we onze mening te geven zonder de andere te kwetsen? Ook hier is bewustwording nodig.
In een nieuwe eerlijke wereld is er respect voor mekaars mening, hoe verschillend die ook is.
Comments